Search
Close this search box.
مشاوره ژنتیک و ازدواج
آخرین مقالات:


مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج یک اقدام موثر در جهت تشخیص بیماریهای ژنتیکی و پیشگیری از تولد کودکان مبتلا است، از این رو برای کاهش هرچه بیشتر بیماری های ژنتیکی پیشنهاد شده تا به یک مشاور مراجعه نمایید، اولین اقدامی که یک مشاوره ژنتیک انجام میدهد، گرفتن آزمایش ژنتیک از زوجین می باشد. آزمایشهای ژنتیک پیش از ازدواج، عامل مهمی در کاهش تعداد معلولیت های مادرزادی به شمار می روند. همچنین این آزمایشات سبب افزایش کیفیت و استحکام ازدواج می شود.

هدف از آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

هدف اصلی از انجام این تستها کاهش خطر انتقال بیماری های ارثی از والدین به فرزندانشان است خدمات ژنتیکی پیشگیرانه بر اساس غربالگری جمعیت، یک بخش جدایی ناپذیر از برنامه های سلامت کودک و مادر در دنیا است. غربالگری پیش از ازدواج این اطمینان را به زوج ها می دهد که آنها حامل بیماری نیستند و به آنها کمک می کند تا انتخاب آگاهانه ای داشته باشند.

در واقع اگر هر دو فرد حامل ژن های خاصی باشند، می توانند برای داشتن کودکی با شرایط ژنتیکی خاص آماده باشند، و یا اینکه با انجام تست های پیش از تولد در سه ماهه اول و یا دوم بارداری یا پیش از لانه گزینی از وضعیت سلامت جنین خود مطلع شوند.

روزانه ۸۰ کودک با ناتوانی های مادر زادی در ایران به دنیا می آیند. این میزان معادل ۳۰،۰۰۰ معلول در سال می باشد.

مزیت مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج

مهمترین فایده برای مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج آگاهی از وضعیت سلامت فرزندان در آینده است که سهم قابل توجهی در حفظ و پایداری روابط زوجین دارد. در واقع بیشتر بیماری های ژنتیکی مانند تالاسمی به صورت مغلوب به ارث می رسند به این معنا که هر دو والد باید حامل ژن معیوب باشند و هر دو، ژن معیوب خود را به فرزند خود منتقل کنند. به عبارت دیگر اگر تنها یکی از والدین حامل ژن معیوب باشد کودک آنها به بیماری مبتلا نمی شود و در صورت حامل بودن هر دو والد شانس ابتلا به بیماری در هر بارداری فقط ۲۵% است.

طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت نزدیک به ۳% جمعیت جهان از تالاسمی رنج می برند که بیشتر آنها در منطقه خاورمیانه زندگی می کنند. بنابراین برنامه ای را تحت عنوان ” غربالگری و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج” ( PMSGC) با هدف ریشه کن کردن بیماری تالاسمی معرفی کرد.

  • ایران در سال 1997 به این برنامه ملحق شد و با پیشنهاد مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و انجام تست تشخیص فرد حامل (carrier Detection) گام مهمی در جهت شناسایی افراد حامل و در نتیجه کاهش تولد کودکان مبتلا برداشت. همچنین ایران در سال 2003 با افزودن تست تشخیص پیش از تولد و اصلاح قوانین مربوط به سقط، از تولد هزاران جنین مبتلا به تالاسمی جلوگیری کرد. تا سال 2004 بیش از 50% ازدواجها بین افراد حامل ژن معیوب تالاسمی در ایران کنسل شد و میزان تولد کودکان مبتلا به تالاسمی تا 80 % کاهش یافت.

ازدواج فامیلی و ژنتیک

ازدواج فامیلی یکی از علت های مهم اختلالات ژنتیکی در نوزادان است. مطالعات نشان می دهد که در ازدواج فامیلی درجه دو احتمال تولد کودک مبتلا یا معلول بیش از دوبرابر است. ارتباط بین ازدواج فامیلی و مشکلات سلامتی شامل مشکلات قلبی و ریوی و همچنین سندرم داون،که نقش وراثت در آن ثابت شده است، در جوامع مختلف قابل مشاهده است.

در حال حاضر میزان ازدواج فامیلی در ایران ۶/۱۲% است که بیشترین میزان در استان زنجان با ۶/۴۹% گزارش شده است.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

اشتراگ گذاری این مقاله:
نظر خود را بنویسید: